تبلیغات
گروه هنر دانشکده ولیعصر - تابلو شام آخر اثر لئوناردو داوینچی
گروه هنر دانشکده ولیعصر
ورودی بهمن 87

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تابلو شام آخر اثر لئوناردو داوینچی

برای درس تجزیه و تحلیل آثار گرافیکی من تابلو شام آخر داوینچی رو انتخاب کردم تا کنفرانس بدم متن تحقیقاتم رو در اینجا قرار میدم تا دوستانی که علاقه مند هستند ازش استفاده کنند

از دوستان عزیز همکلاسی !! خواهش میکنم که اگر براشون مقدوره اونا هم مثل من متن کنفرانسشون رو داخل وب قرار بدن که همه بهره ببرن

شام آخر اثر لئوناردو داوینچی، رنگ لعابی روی اندود (یا پلاستر)دیوار، اندازه ۴۶۰×۸۸۰ سانتی متر

تحقیق در ادامه مطلب....

شام آخر (به ایتالیایی: Il Cenacolo or L'Ultima Cena) یکی از دیوارنگاره‌های لئوناردو داوینچی ایتالیایی است.این اثر هنری نشانگر صحنه‌هایی از شام آخر روزهای پایانی عمر مسیح است آنطور که انجیل به آن اشاره کرده‌است. این نقاشی بر پایهٔ کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیهٔ ۲۱ است آنجا که مسیح می‌گوید که یکی از ۱۲ حواری اش به وی خیانت خواهد کرد. این نقاشی یکی از مشهورترین و باارزش‌ترین نقاشی‌های جهان است، که بر خلاف بسیاری از نقاشی‌هایی از این دست قابل مالکیت شخصی نیست چرا که به آسانی نمی‌توان آنرا جابجا کرد.این نقاشی سراسر یک دیوار تالار مستطیل شکلی را می پوشاند که سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه در شهر میلان بوده است
داوینچی این نگاره را برای فرمانروای حامی خود یعنی دوک لودوویچو اسفورتزا کشید. این نقاشی حدود ۳سال طول کشید .
لئوناردو داوینچی،از فن ژرفا نمایی (پرسپکتیو) به منظور جلب توجه بیننده به چهره مسیح در این نقاشی استفاده کرد.
شخصیت‌های تابلو شام آخر داوینچی : از راست به چپ - شمعون پطروس - تادیوس - متی - سنت فیلیپ - سنت جیمز بزرگ - توماس - عیسی - سنت جان - یهودا اسخریوطی - سنت پیتر - آندریاس -
سنت جیمز کوچک - بارتولومئو می‌باشند.
منشا آیین «عشای ربانی»(شام خداوندی) در میان مسیحیان است و به طور ویژه به وعده شامی اطلاق می‌گردد که عیسی مسیح در شبی که یهودا او را تسلیم نمود و به عنوان آخرین «غذای زمینی» خورد.
چنانکه بر اساس انجیل عیسی مسیح به رسولان(حواریان) گفت: دیگر از این محصول مو(انگور) نخواهم نوشید تا به پدرم در آسمان بپیوندم»
اهمیت این اتفاق در مسیحیت به خاطر تعالیم خاصی است که مسیح در آن به شاگردان داد.
از آن جمله‌است:
- یاد آوری بسیاری از تعلیمی که پیشتر به شاگردان داده بود
- تاکید بر محبت بی قید و شرط
- خبر دادن از قیام او از مردگان در روز سوم پس از مرگش
- مژده آمدن و نزول روح القدس بر رسولان
12 نت و علامت‌های موسیقی میان نان، دست‌ها و میوه های روی میز جلوی مسیح و حواریون در تابلوی شام آخر پنهان شده است و علاوه بر این نوشته های عبری از طریقه ایستادن حواریون شکل می گیرد که گفته های تاریخی راجع به یهودی بودن مادر داوینچی را ثابت می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از آمازون، در خصوص لئوناردو داوینچی کتاب‌ها و نوشته های مختلفی درباره نبوغ وی در نقاشی و دیگر فنون و مهارت‌های او مثل مجسمه سازی و معمای ثبت شده است که حتی گفته می شود طرح اولیه هواپیماهای امروزی را نیز او طراحی کرده است که برادران رایت از نوشته هایش الگو برداشته اند.

به اعتقاد بسیاری از  محققان و دانشمندانی که درباره آثار وی تحقیق و بررسی کرده اند اکثر نقاشی های داوینچی رگه هایی از اصول معماری را در خود دارد و حتی به گفته یکی از محققان که کشف کرده است در تابلوی شام آخر وی تمام حواریون را در اطراف مسیح با استفاده از اشکال هندسی ترسیم کرده است به طوری که «یهودا» کسی که گفته می شود محل اختفای مسیح را اطلاع داده بود در این اشکل هندسی جای ندارد.

«جیووانی ماریا پالا» اهل ایتالیا درباره رابطه لئوناردو داوینچی با موسیقی کتابی نوشته است و اعتقاد دارد این نقاش ایتالیایی موسیقی‌دانی برجسته بوده است که این هنر خود را به دلایل نامعلومی پنهان کرده است.

«ماریا پالا» که خود موسیقی‌دانی برجسته در کشور ایتالیا محسوب می شود در تحقیقات خود روی تابلوی شام آخر نتایج بررسی هایش را در کتابی با عنوان «هدیه موزیکال داوینچی و بستگان یهودی» با اشاره به این مطلب که مادر این نقاش ایتالیایی یک یهودی روس بوده است، می نویسد: با وجود حاشیه نوشته خود داوینچی زیر نقاشی هایش می توان به این نتیجه رسید که وی نقاشی های خود را بر اساس نت های موسیقی می کشیده است.

بنابراین گزارش، وی که پیش از این در سال 1999 موفق به دریافت جایزه موسیقی گولدن لیون پرایز فستیوال موسیقی ونیز شده است با همکاری همسرش در این تحقیقات توضیح می دهد که چگونه در تابلوی شام آخر داوینچی، 12 نت و علامت های موسیقی میان نان، دست‌ها و میوه های روی میز جلوی مسیح و حواریون پنهان کرده است و علاوه بر این نوشته های عبری از طریقه ایستادن حواریون شکل می گیرد که گفته های تاریخی راجع به یهودی بودن مادرش را ثابت می کند.

او در این کتاب معتقد است در حقیقت لئوناردوی جوان تمام هدفش از این نقاشی ستایش و احترام به مادرش بوده است و چهره زنی که در تصویر دیده می شود همانطور که «دن براون» در رمز داوینچی نوشته است مریم مجدلیه نیست بلکه صورت یوحنا بوده است که شبیه زنان کشیده شده است.
«نیكی و بدی» لئوناردو داوینچی موقع كشیدن تابلو "شام آخر" دچار مشكل بزرگی شد: می بایست "نیكی" را به لئوناردو داوینچی موقع کشیدن این تابلو [شام آخر]، دچار مشکل بزرگی شد: می بایست نیکی را به شکل عیسا، و بدی را به شکل یهودا – یکی از یاران عیسا که هنگام شام تصمیم گرفت به او خیانت کند تصویر می کرد. کار را نیمه تمام رها کرد تا مدل های آرمانی اش را پیدا کند.
روزی، در یک مراسم همسرایی، تصویر کامل مسیح را در چهره ی یک از آن جوانان همسرا یافت. جوان را به کارگاهش دعوت کرد و از چهره اش اتودها و طرح هایی برداشت.
سه سال گذشت. تابلو شام آخر تقریبا تمام شده بود؛ اما مسئول کلیسا کم کم به او فشار می آورد که نقاشی دیواری را زودتر تمام کند.
نقاش پس از روزها جستجو، جوان شکسته و ژنده پوش و مستی را در جوی آبی یافت. به زحمت از دستیارانش خواست او را تا کلیسا بیاورند، چون دیگر فرصتی برای طرح برداشتن از او نداشت.
گدا را که درست نمی فهمید چه خبر است، به کلیسا آوردند: دستیاران سرپا نگه اش داشتند و در همان وضع، داوینچی از خطوط بی تقوایی، گناه و خود پرستی که به خوبی بر آن چهره نقش بسته بودند، نسخه برداری کرد.
وقتی کارش تمام شد، گدا – که دیگر مستی کمی از سرش پریده بود چشم هایش را باز کرد و نقاشی پیش رویش را دید، و با آمیزه ای از شگفتی و اندوه گفت: من این تابلو را قبلا دیده ام!
داوینچی شگفت زده پرسید: کی؟
سه سال قبل، پیش از آن که همه چیزم را از دست بدهم. موقعی که در یک گروه همسرایی آواز می خواندم، زندگی پر از رویایی داشتم، و هنرمندی از من دعوت کرد تا مدل نقاشی چهره ی عیسا بشوم.
از این رو به قول پائولو کوئبلو در کتاب شیطان و دوشیزه پریم می توان گفت نیکی و بدی یک چهره دارند؛ همه چیز به این بسته است که هر کدام کی سر راه انسان قرار بگیرند.
اعلام یک نظریه جدید مبنی بر پنهان شدن یک تصویر جدید در فرسک (نقاشی دیواری) شام آخر اثر لئوناردو داوینچی(۱۴۵۲ ۱۵۱۹)،هنرمند نامدار ایتالیایی دوره رنسانس :
به این ترتیب این فرسک رمز آلود و مذهبی پس از نگارش رمان "رمز داوینچی "(اثر دن براون) و ارائه فرضیاتی مبنی بر ازدواج مسیح بایکی از پیروانش به نام مریم مجدلیه و سپس صاحب فرزند شدن مسیح مجددن بر سر زبانها افتاده و جنجال آفرین شده است.اما ماجرا از این قرار است که ،یک محقق و متخصص اطلاعات و داده به نام اسلاویتسا پشی/Slavisa Pesci بر این عقیده است که در پی روی هم قرار دادن و ترکیب تصویر شام آخر با تصویر معکوس(آینه ای)آن یک شوالیه(جنگجو) صلیبی و شخصی که کودکی را در آغوش گرفته است ،به عنوان عناصر جدیدی وارد ترکیب بندی شده اند.
پشی به مطبوعات می گوید:"هر چند من به صورتی تصادفی به این موضوع برخوردم،امااز بسیاری از جزئیات می توان این گونه استنتاج کرد که نه تنها شانس جایی نداشته ،بلکه یک محاسبه دقیق اساس کار بوده است." در این نسخه ترکیبی و سوپرایمپوز(بر هم نهی) تمثالی در سمت چپ مسیح دیده می شود که کودکی را در آغوش دارد،هر چند پشی در مورد اینکه این کودک فرزند مسیح باشد یا نه ،ابراز نظری نمی کند.
از دیگر موارد قابل ذکر تمثال یهودا یکی از حواریون مسیح است که در فرسک اولیه داوینچی در سمت راست مسیح قرار دارد.به اعتقاد منابع مسیحی ،یهودا به عنوان شخصیتی مطرح است که در نهایت به مسیح خیانت می کند و شام آخر هم لحظه های را به تصویر می کشد که عیسی مسیح پیش بینی می کند که یکی از یارانش وی را لو می دهد.اما آنچه در نسخه ترکیبی شام آخر قابل رویت است، بیانگر مطلب دیگری است. در تصویر معکوس ،محل قرار گیری یهودا ،یک فضای خالی است (در سمت چپ)و به عبارت دیگر وی محو می گردد.
از دیگر عناصر اضافه شده به نسخه ترکیبی ،یک جام شراب است که پیش روی مسیح قرار دارد و حالتی را نشان می دهد که وی در حال تقدیس نان و شراب برای نخستین عشاء ربانی است.

foot pain diagnosis
سه شنبه 6 تیر 1396 07:26 ب.ظ
I drop a comment when I appreciate a article on a site or if I have something to contribute to the
conversation. It is caused by the sincerness displayed in the post I looked at.
And on this article گروه هنر دانشکده ولیعصر - تابلو شام آخر
اثر لئوناردو داوینچی. I was actually excited enough to drop a thought :)
I do have 2 questions for you if it's allright.
Could it be just me or does it look as if like some of these responses appear as
if they are left by brain dead people? :-P And, if you are writing at additional online social sites, I
would like to follow you. Would you list all of your community sites like your
twitter feed, Facebook page or linkedin profile?
foot pain relief
دوشنبه 5 تیر 1396 08:33 ب.ظ
Hello my family member! I wish to say that this post is awesome, nice
written and come with approximately all important
infos. I'd like to see extra posts like this.
Willis
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:55 ب.ظ
I am curious to find out what blog system you're using? I'm
having some small security problems with my latest website and I'd like to find something more
secure. Do you have any solutions?
landryuisyihywgd.over-blog.com
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 12:45 ب.ظ
Hi there i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this piece of
writing i thought i could also make comment due to this brilliant post.
BHW
یکشنبه 20 فروردین 1396 08:52 ب.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the website is extremely good.
نوشین
پنجشنبه 21 آبان 1394 10:53 ب.ظ
خیلى عالییییییییییى
محمود
شنبه 9 آذر 1392 03:18 ق.ظ
خیلی عالییییییی بود ممنون
پاسخ نیلوفر الف :
چهارشنبه 20 دی 1391 02:50 ب.ظ
سلام دوست گرامی منم به خاطر واحد تجزیه تحلیل نیاز به چند تا آز اثار هنرمندان خارجی داشتم که شام آخر یکی از آنها بود ممنون. خیلی استفاده کردم .
به منم سر بزن خوشحال میشم



1madar1001tajrobeh.mihanblog.com
پاسخ نیلوفر الف : خواهش میکنم عزیزم، حتما :)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

ما دانشجویان سابق مرکز آموزش عالی ولیعصر سعی داریم گروه هنری مجازی در محیط وب تشکیل بدیم
این وبلاگ تمام سعیش بر اینه که بتونه همیشه به روز باشه و پل ارتباطی بین دانشجویان هم دوره ای
با نظرات خودتون ما رو خوشحال کنید
مدیر وبلاگ : نیلوفر الف

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

mouse code|mouse code

كد ماوس